Totes les ones de la mar
no poden rompre un gra
d'arena.
J. V.
El 17 de juny de 1895 els
lectors d'El Noticiero Universal van
poder llegir-hi un «Comunicat» tramès al director del diari per mossèn Jacint
Verdaguer, l'autor de L'Atlàntida i Canigó, escriptor de renom universal i figura cabdal del
catalanisme literari. El capellà-poeta s'adreçava, fent
ús del seu dret i la seva llibertat, a «la gent honrada de Barcelona», tot
reclamant justícia i protestant davant la llei per la iniquitat de què era
víctima.
¿Què havia passat? ¿Què
havia empès un home d'Església a recórrer a la premsa progressista per
denunciar una difícil situació personal? Encara avui, més de cent anys després,
els documents conservats i les interpretacions parcials i, sovint, partidistes
dels estudiosos no permeten anar gaire més enllà de conjectures i explicacions
més o menys satisfactòries.
El «cas Verdaguer»: un drama personal de
transcendència col.lectiva
Una relació sumària dels
fets aportarà una mica de llum a un quadre ple de clarobscurs. En primer lloc,
és comunament admès que, després del viatge a Terra Santa, el 1886, Verdaguer
extrema la seva dedicació sacerdotal, incrementant les hores de confessionari
i, sobretot, augmentant els ajuts econòmics a persones necessitades, des del
seu càrrec d'almoiner del marquès de Comillas, fins aleshores força negligit.
Se li accentua el zel caritatiu, i aviat es veu assetjat per indigents poc
escrupolosos i pidolaires professionals que s'aprofiten de la seva bona fe.
El 1890 entra en contacte
amb visionaris i exorcistes, que el suggestionen fins al punt d'arribar a
practicar exorcismes a la seva cambra del palau del marquès. Endut pel mateix
zel sacerdotal, Verdaguer s'interessa per la compra d'una capella ,Santa Creu
de Vallcarca, i n'obté la propietat, a costa d'un endeutament personal,
«origen ,en paraules de l'escriptor, de tots los altres deutes».
A començaments de 1893,
incòmode per les actuacions del seu capellà i almoiner, el marquès decideix
prescindir dels seus serveis, i n'acorda amb el bisbe de Vic la sortida de la
casa. El mes de maig, després d'endur-se Verdaguer a Vic i acollir-lo uns quants
dies al palau episcopal, Morgades li proposa de passar una temporada al
santua-ri de la Gleva, on podrà refer la salut, malmesa, segons el prelat, per
la seva excessiva dedicació sacerdotal. En aquest santuari, Verdaguer hi
passarà dos anys, «lluny de biblioteques
[...], lluny de mos editors, de mos llibres i fins de mos mateixos
manuscrits», preocupat sobretot de passar per boig, acusació que li semblava
veure créixer al seu voltant.
Als darrers mesos, i
contravenint les ordres del seu bisbe, Verdaguer baixa amb freqüència creixent
a Barcelona, on es relaciona amb la família Duran una mare i dues filles, que
feia temps que tractava. S'escampen rumors calumniosos sobre la seva persona, i
el prelat, fins aleshores relativament comprensiu, pren una decisió que, vistes
les futures conseqüències, s'ha de considerar desencertada: fa arribar a
Verdaguer un títol d'admissió a la casa-asil de capellans de Vic, on es recloïa
els sacerdots del bisbat amb deficiències físiques o psíquiques. Verdaguer
interpreta la proposta del bisbe com una certificació del seu desequilibri
mental, i reacciona violentament contra l'intent d'internament en el que ell
considera un manicomi per a eclesiàstics.
No podent eixugar les
successives hipoteques per la compra de la capella de Vallcarca, acorralat pels
creditors, Verdaguer viatja a Madrid per fer una visita al marquès
de Comillas, «amb la idea segons escriurà més tard de pendre-li lo pols
respecte a mos deutes, que ell m'havia promès pagar». L'entrevista resultà
infructuosa, tot i les renovades promeses del marquès d'atendre els deutes del
seu antic capellà. El mes de maig de 1895 Verdaguer deixa el santuari i
s'instal.la, a Barcelona, al domicili de la família
Duran. Morgades l'amonesta repetidament, i, davant la inutilitat de les
seves advertències, constitueix un tribunal
eclesiàstic que citarà el capellà díscol tres vegades en un parell de
mesos.
Mentrestant, el bisbe comet
una altra imprudència, de resultats catastròfics: demana a l'autoritat civil de
Barcelona que intervingui en el conflicte canònic amb el seu subordinat. El 14
de juny, després d'un seguiment policial, un delegat governatiu es persona al
pis dels Duran amb una ordre de detenció per a Verdaguer. Aquest es nega en
rodó a abandonar la família que l'ha acollit, i l'endemà mateix escriu una
carta a Morgades queixant-se d'un procediment tan expeditiu i desproporcionat.
El bisbe respon tot seguit, recordant-li l'obediència que li deu, com a
sacerdot de la seva diòcesi. Verdaguer se sent perseguit, i envia una carta
pública al director d'El Noticiero
Universal, que sortirà publicada amb el
títol de «Comunicat» en l'edició del vespre del dia 17 de juny.
El 23
de juliol, després de tres incompareixences davant el tribunal eclesiàstic del
bisbat de Vic, Verdaguer rep la notificació de la seva suspensió a divinis, disposició canònica que
comporta la prohibició de celebrar missa, única possibilitat de percebre un
modest estipendi per al capellà destituït de tots els seus càrrecs. Poc
després, el dia 6 d'agost, Verdaguer insereix al diari La Publicidad el primer d'una sèrie d'onze articles «en defensa
pròpia». L'escàndol és clamorós. El bisbe hi veu una mostra clara de rebel·lia,
i l'opinió pública es divideix en dos bàndols antagònics: conservadors i
liberals prenen partit, des dels òrgans periodístics respectius, sobre el cas
del capellà que se sent calumniat i víctima d'una conspiració. «Davant de
mossèn Cinto hi havia un plet de dretes i esquerres», escriurà anys a venir
l'altre gran escriptor català, Josep Maria de Sagarra.
La sèrie d'escrits
periodístics s'interromp el primer de setembre, «amb la promesa formal [...] de
que tot seguit se'm tornarien les llicències», i, el mateix mes, els articles
es recullen en un opuscle, amb la traducció castellana enfrontada. El 17
d'octubre un grup de metges barcelonins, encapçalat pel doctor Giné i Partagàs,
signa un dictamen favorable sobre les facultats mentals de Verdaguer. Les
conclusions són immediatament esgrimides pels partidaris de mossèn Cinto com un
argument científic irrefutable, que avala els arguments dels seus articles.
Segueixen dos anys de
penúries econòmiques i de rebuig social. El mes de maig de 1896 el poeta
concorre, sense èxit, als Jocs Florals de Barcelona, i, a l'agost del mateix
any, amb motiu de la festa major, la vila de Gràcia li ret un homenatge públic
en un teatre barceloní. Paral.lelament, uns quants escriptors afectes a
Verdaguer li ofereixen la direcció literària de la revista L'Atlántida, creada per
contribuir a la subsistència de l'escriptor, privat d'ingressos regulars.
A mitjan 1897 la situació es
fa insuportable, i Verdaguer torna a presentar batalla a la premsa. El 5
d'agost, al mateix diari La Publicidad
i sota l'epígraf «Un sacerdot perseguit»,
comença a publicar una segona sèrie d'articles, més extensa i
estructurada que l'anterior, que es clourà sobtadament el 21 de novembre.
Verdaguer fa una llarga estada a Madrid, i, gràcies a les gestions dels pares
agustins d'El Escorial, i amb la intervenció del bisbe de Madrid, accepta de retractar-se
de la seva actitud davant Morgades, el seu superior eclesiàstic. La retractació
es fa efectiva, en un escrit tramès per Verdaguer al bisbe de Vic, el dia 6 de
gener de 1898. Un mes després, Morgades li torna les llicències sacerdotals, i
es clou així una tempestuosa etapa de la vida de Verdaguer, d'una importància
decisiva en la seva carrera de sacerdot i d'escriptor, i d'una enorme
repercussió dins i fora de Catalunya.