Ara
tinc una vida falsa, una vida apòcrifa i clandestina i invisible tot i que més
veritable que si fos de veritat, però jo encara era jo quan vaig conèixer en
Rodney Falk. Va ser fa molt de temps i va ser a Urbana, una ciutat del Mig Oest
nord-americà on vaig passar dos anys al final de la dècada dels vuitanta. La
veritat és que cada vegada que em pregunto per què vaig anar a parar
precisament allà em dic que vaig anar a parar precisament allà com podia haver
anat a parar a qualsevol altre lloc. Explicaré per què en lloc d'anar a parar a
un altre lloc vaig anar a parar precisament allà.
Va
ser per casualitat. Llavors –d'això fa ara disset anys– jo era molt jove, tot
just havia acabat els estudis i compartia amb un amic un pis fosc i fastigós al
carrer Pujol, a Barcelona, molt a prop de la plaça Bonanova. El meu amic es
deia Marcos Luna, era de Girona com jo i la veritat és que era més i menys que
un amic: havíem crescut plegats, havíem jugat plegats, havíem anat plegats al
col·legi, teníem els mateixos amics. De tota la vida en Marcos volia ser
pintor; jo no: jo volia ser escriptor. Però havíem estudiat dues carreres
inútils i no teníem feina i érem pobres com rates, de manera que ni en Marcos
pintava ni jo escrivia, o ho fèiem només en les poques estones lliures que ens
deixava la tasca gairebé excloent de sobreviure. Ens en sortíem amb penes i
treballs. Ell feia classes en un col·legi tan fastigós com el pis on vivíem i
jo treballava a preu fet per a una editorial de negrers (preparant originals,
revisant traduccions, corregint galerades), però com que amb els nostres sous
de misèria no en teníem ni tan sols per pagar el lloguer del pis i els àpats,
acceptàvem tots els encàrrecs suplementaris que aconseguíem esgarrapar d'aquí i
d'allà, per estrambòtics que fossin, des de proposar noms a una agència de
publicitat perquè entre els nostres en triessin un per a una nova companyia
aèria, fins a ordenar els arxius de l'Hospital de la Vall d'Hebron, passant per
escriure lletres de cançons, que mai no cobràvem, per a un músic que feia els
darrers badalls. Això a banda, quan no treballàvem ni escrivíem ni pintàvem ens
dedicàvem a rodar per la ciutat, a fumar marihuana, a beure cervesa i a parlar
de les obres mestres amb què algun dia ens venjaríem d'un món que, tot i no
haver exposat ni un sol quadre ni publicat un sol conte, consideràvem que ens
ignorava d'una manera ben clara. No coneixíem pintors ni escriptors, no anàvem
a còctels ni a presentacions de llibres, però és probable que ens agradés
imaginar-nos com dos bohemis o com dos temibles kamikazes disposats a
estavellar-se alegrement contra la realitat; la veritat és que només érem dos
provincians podrits d'arrogància perduts a la capital, que estàvem sols i
emprenyats i que l'únic sacrifici que no estàvem disposats a fer per res del
món era tornar a Girona, perquè això volia dir renunciar als somnis de triomf
que havíem acariciat tota la vida. Érem brutalment ambiciosos. Aspiràvem a
fracassar. Però no a fracassar d'entrada i de qualsevol manera: aspiràvem a
fracassar d'una manera total, radical i absoluta. Era la nostra manera
d'aspirar a l'èxit.
Un
vespre de la primavera del 1987 va passar una cosa que no trigaria gaire a
capgirar-ho tot. En Marcos i jo acabàvem de sortir de casa quan, just a la
cruïlla de Muntaner i Arimon, vam topar amb en Marcelo Cuartero. En Cuartero
era un catedràtic de literatura de la Universitat Autònoma: jo havia assistit
amb fervor a les seves classes enlluernadores, tot i haver estat un alumne
mediocre. Tenia més de cinquanta anys i era gros, baix, pèl-roig i malgirbat,
amb una gran cara de tortuga trista monopolitzada per unes celles de dolent i
uns ulls sarcàstics que feien una mica de por; també era un dels primers
especialistes europeus en la novel·la del segle xix, havia encapçalat la protesta universitària contra el
franquisme als anys seixanta i setanta i corria la brama (tot i que això era
difícil de deduir de l'orientació de les seves classes i la lectura dels seus
llibres, escrupolosament lliures de qualsevol contingut polític) que encara era
un comunista de cor, resignat i inexpugnable. Durant els meus anys d'estudiant,
en Cuartero i jo amb prou feines havíem intercanviat algun comentari als
passadissos, però aquell vespre es va aturar a parlar amb mi i en Marcos, ens
va explicar que venia d'una tertúlia literària que es reunia cada dimarts a
l'Oxford, un bar d'allà a prop, i, com si la tertúlia no li hagués acabat de
satisfer les ganes de conversa, em va preguntar què llegia i ens vam posar a
xerrar de literatura; llavors ens va convidar a fer una cervesa al Yate, un bar
de grans finestrals i fustes polides on en Marcos i jo no entràvem gaire sovint
perquè ens semblava massa luxós per al nostre migrat pressupost. Recolzats a la
barra, vam parlar de llibres durant una bona estona i al final de tot en
Cuartero em va preguntar de sobte en què treballava; com que en Marcos era al
davant, no vaig gosar dir-li cap mentida, però vaig fer tots els possibles per
adornar la veritat. Segurament ell la devia endevinar, perquè va ser llavors quan
em va parlar d'Urbana. En Cuartero va dir que hi tenia un bon amic, a la
Universitat d'Illinois, i que el seu amic li havia dit que el curs entrant el
departament d'espanyol oferia unes quantes beques de professor ajudant a
llicenciats espanyols.
–No
tinc ni idea de com és la ciutat –va reconèixer en Marcelo–. L'únic que en sé
ho sé per Ningú no és perfecte.
–¿Ningú no és perfecte? –vam preguntar en
Marcos i jo alhora.
–La
pel·lícula de Billy Wilder –va respondre en Marcelo–. Al començament en Jack
Lemon i en Tony Curtis han de fer un concert en una ciutat glaçada del Mig
Oest, a prop de Chicago, però per culpa d'un embolic amb uns gàngsters escampen
la boira a tota llet cap a Florida disfressats de coristes per muntar-hi una
gresca monumental. Resulta, doncs, que Urbana és la ciutat glaçada on no
arriben mai, cosa que fa pensar que Urbana no deu ser cap meravella o que
almenys deu ser tot el contrari de Florida, això suposant que Florida sigui una
meravella. Comptat i debatut, això és el que en sé. Però la universitat és
bona, i em sembla que la feina també. Et paguen un sou per fer classes de
llengua, just per viure, i t'has de matricular al programa de doctorat. No
exigeixen gaire. A més, tu volies ser escriptor, ¿oi?
Vaig
sentir que se m'encenien les galtes. Sense gosar mirar en Marcos vaig quequejar
alguna cosa, però en Cuartero em va interrompre.
–Doncs
un escriptor ha de viatjar. Veuràs coses diferents, coneixeràs una altra mena
de gent, llegiràs uns altres llibres. Això és saludable. En fi –va acabar–, si
t'interessa em truques.
En
Cuartero se'n va anar al cap de poca estona, però en Marcos i jo ens vam quedar
al Yate, vam demanar una altra cervesa i vam passar una estona bevent i fumant
en silenci; tots dos sabíem el que pensava l'altre, i tots dos sabíem que
l'altre ho sabia. Pensàvem que en Cuartero acabava de formular en quatre
paraules el que feia molt de temps que pensàvem sense formular-ho: pensàvem
que, a més de llegir tots els llibres, un escriptor ha de viatjar i veure món i
viure amb intensitat i acumular experiències, i que els Estats Units –qualsevol
lloc dels Estats Units– eren un lloc ideal per fer totes aquestes coses i
convertir-se en escriptor; pensàvem que una feina estable i pagada que deixava
temps per escriure era molt més del que en aquell moment jo podia somiar
aconseguir a Barcelona; massa joves o massa il·lusos per saber què significa
que una vida se'n vagi a la merda, pensàvem que la nostra vida a Barcelona se
n'anava a la merda.
–Bé
–va dir finalment en Marcos i, sabent que la decisió ja estava presa, es va
acabar d'un sol glop el seu got–. ¿Una altra cervesa?
Va
ser així com, al cap de sis mesos d'aquella trobada fortuïta amb en Marcelo
Cuartero, després d'un viatge inacabable amb avió amb escales a Londres i Nova
York, vaig anar a parar a Urbana com podia haver anar a parar a qualsevol altre
lloc. Recordo que el primer que vaig pensar quan hi arribava, mentre l'autobús
de la Greyhound que em portava de Chicago penetrava per una deserta successió
d'avingudes vorejades per casetes amb porxo, edificis d'obra vista i parterres
meticulosos que reverberaven sota el cel roent d'agost, va ser la gran sort que
havien tingut Tony Curtis i Jack Lemon a Ningú
no és perfecte, i que escriuria a en Marcos per dir-li que havia fet deu
mil quilòmetres per a no res, perquè Urbana –amb prou feines un illot de cent
cinquanta mil ànimes al mig d'un mar de camps de blat de moro que s'estenia
sense interrupció fins als suburbis de Chicago –no era gaire més grossa ni
semblava gaire menys provinciana que Girona. És clar que no li vaig dir res
d'això: per no desil·lusionar-lo amb la meva desil·lusió, o per mirar de
modificar una mica la veritat, el que li vaig dir és que en Marcelo Cuartero
s'errava de mig a mig i que Urbana era com Florida, o més aviat com una barreja
en miniatura de Florida i Nova York, una ciutat efervescent, assolellada i
cosmopolita on les novel·les pràcticament em sortirien soles. Però com que les
mentides, per més que ens hi entossudim, no alteren la veritat, no vaig trigar
gaire a comprovar que la primera impressió pesarosa de la realitat era exacta,
i per això durant els primers dies que vaig passar a Urbana em vaig deixar
dominar per la tristesa, incapaç com era d'emancipar-me de l'enyorança del que
havia deixat enrere i de la certesa que, més que no pas una ciutat, aquell forn
sense repòs perdut enmig del no-res era un cementiri on no deuria trigar gaire
a convertir-me en un fantasma o en un zombi.
Fou l'amic d'en Marcelo